Magda Moskwa / Beata Ewa Białecka

17.05.2012 - 24.06.2012

Centrum Sztuki Galeria EL zaprasza 17 maja o godz. 18 na otwarcie wystawy prac Magdy Moskwy i Beaty Ewy Białeckiej. Wystawa będzie czynna do 24 czerwca.

Beata Ewa Białecka

(ur. w 1966 roku w Mikołowie). Ukończyła Wydział Malarstwa Sztalugowego w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach prof. Jerzego Nowosielskiego oraz prof. Zbyluta Grzywacza.
Została nagrodzona Złotą Odznaką Primus Inter Pares Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jej prace znajdują się w zbiorach w kraju i zagranicą (Niemcy, Szwecja, Anglia, Australia, Macedonia, Francja, Stany Zjednoczone, Japonia).

Malarstwo Białeckiej wpisuje się, bynajmniej nie wbrew panującym w sztuce współczesnej trendów, w nurt figuracji, który stawia w centrum swoich zainteresowań postać człowieka i jego płciowość. Wśród inspiracji malarstwa Białeckiej zauważalne jest też znaczenie ikonografii chrześcijańskiej. Artystka zaopatruje swoje obrazy w tytuły jednoznacznie identyfikujące przedstawienie z tradycją ikonograficzną, by w ten sposób podkreślać znaczenie, że to właśnie poprzez tradycję ujawnia się sens dziedzictwa przeszłości. Aspekt ten stanowi również o dużym ładunku transgresywnym tego malarstwa, w ramach którego artystka z dużą swobodą i łatwością zestawia motywy podjęte z materii ikonograficznej sztuki dawnej z treściami mogącymi być kojarzonymi ze sztuką feministyczną.

Artystka od wielu lat bierze udział w Salonach Elbląskich.

Magda Moskwa

(ur. w 1967 roku w Poddębicach.) 1990–1996 Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, dyplom w 1996 w Pracowni Malarstwa prof. Marka Wagnera i Pracowni Druku Dekoracyjnego prof. Marii Zielińskiej.

W twórczości Magdy Moskwy od lat 90. dominuje portret. Bohaterowie jej prac, najczęściej kobiety, pozostają anonimowi – sposób namalowania ich twarzy łączy w sobie zarówno siłę wyrazu portretu psychologicznego, jak również hieratycznosć i prostotę ikon. Moskwa zapełnia często tła swych obrazów motywami kwiatowymi, tworzącymi niezwykle bogaty i skomplikowany wzór. Innym sposobem ekspresji jest kadrowanie postaci do wycinków, fragmentów anatomicznych, tj. obcięte, nieraz krwawiące ręce czy stopy. Mają w sobie te obrazy coś z atmosfery horroru. Budzi to dreszcz, ale też intryguje.

Malarstwo Moskwy to próba oddania specyficznego stanu - namalowane postaci są w stadium na granicy życia i śmierci.

Kuratorzy: Jarosław Denisiuk, Marta Smolińska

Wróć