Damage has been done - Ewa Juszkiewicz, Bartosz Kokosiński

25.04.2013 - 16.06.2013

Centrum Sztuki Galeria EL zaprasza na wernisaż wystawy Damage has been done dwójki młodych artystów, Ewy Juszkiewicz i Bartosza Kokosińskiego, który odbędzie się 25 kwietnia o godz. 18. Na wernisaż wstęp wolny.

Oboje znaleźli się w pierwszej 10-tce prestiżowego rankingu Kompas młodej sztuki. Ranking tworzony jest przez szefów i właścicieli 81 galerii komercyjnych i niekomercyjnych, czyli wysokiej klasy profesjonalistów (krytyków sztuki, cenionych kuratorów, artystów) którzy mają za zadanie wskazanie najbardziej obiecujących artystów do 35 roku życia.

O elbląskiej wystawie pisze jej kurator, Jarosław Denisiuk:
"Gdy w grę wchodzi problem tak centralny dla współczesnej humanistyki jak status obrazu oraz tożsamość malarstwa jako medium, to łatwiej zdaje się mówić o takich wystawach, czym nie są. „Damage has been done” to projekt Ewy Juszkiewicz i Bartosza Kokosińskiego, młodych twórców, którzy podjęli decyzję zestawienia własnych prac w ramach wspólnego działania. Ich zbliżona postawa i refleksja dot. malarskiego medium nie zaciera jednak własnych, indywidualnych strategii artystycznych. Bartosz Kokosiński zwykł pracować i umieszczać swoje prace w cyklach malarskich. Zawarty w ich tytułach humor i przewrotny autodystans ukazuje malarstwo w sytuacji granicznej; „Choroby malarstwa” mieszczą w sobie prace, gdzie na płótnach pojawiają niemal fizyczne symptomy zakaźnych chorób czy pooparzeniowe „bąble”. Z kolei „Obrazy pożerające rzeczywistość” to asamblażowa próba skierowania uwagi widza na towarzyszącą procesom twórczym metody pasożytniczych zapożyczeń i cytatów. Prace te niczym pojemniki na rzeczywistość wchłaniają przedmioty z życia codziennego; i tak „Obraz pożerający pejzaż” składa się z wygiętego i złożonego na pół podobrazia, mieszczącego wewnątrz wymieszany materiał złożony z martwych ptaków, zwierząt i gałęzi. Inna praca z tego cyklu – „Obraz pożerający scenę domową” ukazuje podobrazie zwinięte w walec, wewnątrz którego znajdują się elementy mebli, telefon czy fragmenty tkanin.
To malarstwo (czy jeszcze malarstwo?) ukazuje się widzowi jako niepewne swojego statusu, domagające się potwierdzeń – pomimo permanentnego i wpisanego weń kryzysu, zwątpień czy deklarowanych już po wielokroć „śmierci” tego medium. Pytania o właściwości malarstwa, mimo prób rozbijania konwencji od niemal stulecia, ciągle są aktualne i warto zwrócić uwagę na działania Kokosińskiego. Jest zapewne i tak, że obraz zawsze konfrontuje nas z niewiedzą poprzez brak możliwości dotarcia do skojarzeń towarzyszących autorowi przy powstawaniu dzieła. A artysta w tym przypadku nie dostarcza nam przesłanek do ich odtworzenia. Podobny zabieg stosuje Ewa Juszkiewicz, która w ironiczny sposób rozbija konwencję portretu, uświęconą normami estetycznymi i tradycją. Deformacje i przetworzenia na poziomie przedstawienia wprowadzają w to malarstwo ładunek humorystyczny. Istotnym w moim przekonaniu jest tu fakt, że rzecz dotyczy portretu kobiecego, mocniej eksplorowanego tematu w malarstwie europejskim. Zabiegi artystki, niszczenia wizerunku, twarzy, mają tu nie tylko wymiar kwestionujący konwencję, ale też estetyczny i przewrotnie dekoracyjny. Fascynacja gestem zatarcia, zniszczenia wizerunku służy w przypadku artystki ukazania martwoty konwencji artystycznej."

Bartosz Kokosiński urodził się w 1984 roku. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 2009 r. uzyskał dyplom na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka. Autor prac malarskich, obiektów, instalacji i video. Jest trzykrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych. Autor wystaw indywidualnych. Notowany na 9 miejscu w Rankingu Młodych Artystów dziennika Rzeczpospolita „Kompas młodej sztuki 2012”.

Ewa Juszkiewicz urodziła się w 1984 roku w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwentka ASP w Gdańsku, a od 2010 roku doktorantka na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem oraz animacją. Współtworzy vj-ski kolektyw AAA Tanie Wizualki.
Jej prace znajdują się w kolekcji Galerii Bielskiej BWA oraz prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.

Wystawa czynna do 16 czerwca

Facebook

***

Sponsorzy Galerii EL:Kania MebleZielony GajAdastolReproskan


Wróć