Data: 01.04.2019
Autor: Joanna Mierzejewska

The Son of Man Machine

Centrum Sztuki Galeria EL prezentuje wystawę pn.: The Son of Man Machine, której wernisaż odbędzie się 11 kwietnia o godz. 18.00.

Wystawa czynna w dniach 12 kwietnia - 10 maja 2019 r.

„The Son of Man Machine” to druga edycja projektu poświęconego relacji człowieka i maszyny. Pierwsza odsłona zaprezentowana została na początku tego roku w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku.

Pomysłodawca Igor Przybylski mówi na temat swojego projektu:

Kiedy w 1978 roku zespół Kraftwerk wydał płytę „Man Machine" była to muzyka odrealniona, syntetyczna, dla wielu nie do przyjęcia. Dziś to minimalistyczne, zdehumanizowane brzmienie łączy pokolenia twórców electro, techno, industrialu czy new romantic i wciąż inspiruje.

W czasach posthumanizmu i postinternetu tytułowy „Man Machine” nie wydaje się niczym nadzwyczajnym. Dziś człowiek wsiadający do metra, korzysta ze smartfonu czy tabletu. Jadąc maszyną korzystamy z kolejnej maszyny. Wychodząc z metra jedziemy ruchomymi schodami, by za chwilę przesiąść się w autobus. Maszyny otaczają nas coraz silniej. A raczej my otaczamy się maszynami...

Równoległe funkcjonowanie w świecie realnym i wirtualnym to już nasza codzienność. Transhumanizm postulujący wykorzystanie nauki i techniki do przekształcenia ludzi w istoty wyższe, określane mianem postczłowieka, stał się faktem.

Posthumaniści dążą do nowego sposobu wykorzystania ludzkiego ciała. Katherine Hayles w książce „How we became Posthuman” pisze o ciele ludzkim, jako pierwotnej protezie, którą możemy dowolnie rozbudowywać. Trashumanistyczny postczłowiek w założeniu ma stać się człowiekiem następnej generacji dzięki technologii i genetyce. Człowiek jest wciąż udoskonalany. Protezy, mikroczipy, przeszczepy, botoks...

Z drugiej strony trwa postępujący proces antropomorfizacji maszyn. Zacierają się granice między robotem i cyborgiem. Roboty są coraz bardziej ludzkie.

Tytułowa relacja „Człowiek-Maszyna” stała się pretekstem do stworzenia obrazów, obiektów, rzeźb, video czy instalacji audio, które złożyły się na całość projektu. Nie jest to jednak prezentacja najnowszych osiągnięć techniki.

Uczestnicy:

Yui Akiyama

Agata Borowa

Dorota Borowa

Iza Bryzek-Tarkowska

Madgalena Domalewska

Paweł Dunal

Aleksandra Dziaczkowska

Mikołaj Dziekański

Michał Frydrych

Bartek Kiełbowicz

Dorota Kozieradzka

Róża Litwa

Jarosław Modzelewski

Igor Przybylski

Agnieszka Rogóz

Kuratorzy: Karina Dzieweczynska, Igor Przybylski