Julian Boss-Gosławski

Julian Boss-Gosławski (1926) Urodził się w Poznaniu. Zaczynał od rękodzieła (kowalstwo i metaloplastyka) w warsztacie ojca. Studia artystyczne w latach 1947 - 1951 na Wydziale Rzeźby PWSSP Sopocie, następnie na PWSSP w Poznaniu. Przez kolejne sześć lat wykładał na tejże uczelni. Oprócz działalności artystycznej tworzy rękodzieła użytkowe (projektuje i wykonuje ozdobne bramy, parkany, lampy, kraty itp. oraz rekonstruuje zniszczone obiekty zabytkowe). Boss-Gosławski zadebiutował w zbiorowej wystawie w 1955 roku, w towarzystwie artystów tworzących reaktywowane na fali Odwilży poznańskie ugrupowanie 4F+R. Uznawany za sztandarową postać polskiej awangardy, na przełomie lat 60. i 70. osiadł w Rybitwach nad Jeziorem Lednickim, gdzie realizuje głównie przedmioty użytkowe - artystyczne kute żyrandole, kraty, płoty, furtki i bramy.

Jest to najwyższa forma spośród tych, które zostały zrealizowane w Elblągu. Rzeźba ma kształt czwórliścia, z którego każde ze skrzydeł tworzone jest przez dwie ostro zakończone, połączone ze sobą pod kątem i skierowane lekko ku górze płaszczyzny. Z wnętrza tego czwórliścia wyrastają różnej wysokości, ostro zakończone pionowe elementy, nadające formie lekkości i podkreślające jej wertykalny charakter. Rzeźba tym samym może budzić skojarzenia z kwiatem, bądź wybuchem. Rzeźba wykonana podczas I Biennale Form Przestrzennych w 1965 roku. Formie przywrócono autorską kolorystykę w 2006 roku. Pierwotnie ulokowana w parku przy Galerii EL na skutek rozbudowy Starego Miasta została przeniesiona na skrzyżowanie Trasy Unii Europejskiej i ul. Nowodworskiej.